»
ISO-8859-1
Ik woon in een gedicht
Over de Amerikaanse dichteres Emily Dickinson door actrice Anja Nicola.
Een literair theaterstuk in de vorm van een monoloog.
zaterdag 9 december 2006 20.15 u.
zondag 10 december 2006 15.00 u.
In Salon Saffier speelt actrice Anja Nicola een voorstelling over het werk en leven van Emily Dickinson, waarvan de teksten afkomstig zijn uit gedichten en brieven van de Amerikaanse dichteres.
Lokatie: werfkelder onder Nieuwegracht 48, Utrecht
Toegang: € 11,00
In verband met beperkte ruimte tijdig reserveren noodzakelijk.
» reserveer voor deze voorstelling
Over de Amerikaanse dichteres Emily Dickinson door actrice Anja Nicola.
Een literair theaterstuk in de vorm van een monoloog.
zaterdag 9 december 2006 20.15 u.
zondag 10 december 2006 15.00 u.
In Salon Saffier speelt actrice Anja Nicola een voorstelling over het werk en leven van Emily Dickinson, waarvan de teksten afkomstig zijn uit gedichten en brieven van de Amerikaanse dichteres.
Lokatie: werfkelder onder Nieuwegracht 48, Utrecht
Toegang: € 11,00
In verband met beperkte ruimte tijdig reserveren noodzakelijk.
» reserveer voor deze voorstelling
Over "Ik woon in een gedicht":
Pas sinds 1950 wordt Emily Dickinson (1830-1886) beschouwd als de belangrijkste dichteres van Amerika en verschijnt haar werk veelvuldig. Tijdens haar leven zag men de waarde van haar poëzie niet in. Slechts zeven van de ruim 1700 gedichten die zij schreef zijn tijdens haar leven gepubliceerd.
Geboren en overleden in het universiteitsstadje Amherst in Massachusetts leidde zij een zeer teruggetrokken leven. Na haar 40ste leefde ze voornamelijk binnenshuis. Ze zag alleen haar familie en bij uitzondering ontving ze bezoek. Ze schrijft: 'Ik woon waar alles mogelijk is, ik woon in een gedicht.'
Er zijn vele hypothesen over haar zelfgekozen kluizenaarschap, zoals een onbeantwoorde liefde of een ziekte. Mysterieus vond men haar. De altijd in het wit geklede Emily Dickinson werd een mythe.
Emily Dickinson concentreert zich in haar gedichten op de essentie van wat zij ziet en voelt. Haar gedachten en haar vergelijkingen zijn origineel, onbeďnvloed door de mode van haar tijd, waardoor ze ook nu nog niets van hun oorspronkelijkheid hebben ingeboet. Dood en eeuwigheid zijn haar voornaamste onderwerpen, maar ook lof op de natuur en de liefde. Niet alleen haar gedichten worden heden ten dage geroemd maar ook haar brieven.
Simon Vestdijk ontdekte haar voor Nederland, hij schreef in 1932 al een lyrisch essay over haar werk -- 'Er is mij geen poëzie bekend, die zo weinig lijkt, en zoveel is' –- en vertaalde gedichten van Dickinson. Heden ten dage omschrijft literatuurcriticus Kees Fens de gedichten van Emily Dickinson als uiterst geconcentreerd, als poëzie in steno.
In de jaren zestig van de vorige eeuw was Emily Dickinson onderwerp in een song van Simon en Garfunkel, The dangling conversation.
In Salon Saffier speelt actrice Anja Nicola een voorstelling over het werk en leven van Emily Dickinson, waarvan de teksten afkomstig zijn uit gedichten en brieven van de Amerikaanse dichteres. Zo komen onder andere haar innerlijke strijd over wel of niet publiceren en de betekenis van het dichterschap in haar eigen woorden tot uitdrukking. Ik woon in een gedicht is een bewerking van de monoloog Emily van Louise van Santen.
In een nagesprek zal Anja Nicola aandacht schenken aan Dickinsons vorig jaar verschenen bundel Gedichten I in de geroemde vertaling van Peter Verstegen.
Anja Nicola
heeft een zeer actieve loopbaan als actrice en theatermaakster achter de rug. Zij speelde na de toneelschool en een mime-opleiding in Parijs onder andere bij De Nieuwe Komedie in Den Haag en richtte diverse theatergroepen op, die eigenzinnige voorstellingen speelden. Nicola was een van de eersten die zich met locatie- en straattheater bezig hielden en verdiende bovendien haar sporen in het jeugdtheater als maakster en als regisseur van genomineerde kindervoorstellingen. Sinds 1997 speelt zij solovoorstellingen (zie Theater Lumičre). Anja Nicola houdt van taal, van verhalen, die over de grenzen van de realiteit heen reiken en een poging zijn om het onbegrijpbare in woorden te brengen.
Salon Saffier intiem literair theater.
Pas sinds 1950 wordt Emily Dickinson (1830-1886) beschouwd als de belangrijkste dichteres van Amerika en verschijnt haar werk veelvuldig. Tijdens haar leven zag men de waarde van haar poëzie niet in. Slechts zeven van de ruim 1700 gedichten die zij schreef zijn tijdens haar leven gepubliceerd.
Geboren en overleden in het universiteitsstadje Amherst in Massachusetts leidde zij een zeer teruggetrokken leven. Na haar 40ste leefde ze voornamelijk binnenshuis. Ze zag alleen haar familie en bij uitzondering ontving ze bezoek. Ze schrijft: 'Ik woon waar alles mogelijk is, ik woon in een gedicht.'
Er zijn vele hypothesen over haar zelfgekozen kluizenaarschap, zoals een onbeantwoorde liefde of een ziekte. Mysterieus vond men haar. De altijd in het wit geklede Emily Dickinson werd een mythe.
Emily Dickinson concentreert zich in haar gedichten op de essentie van wat zij ziet en voelt. Haar gedachten en haar vergelijkingen zijn origineel, onbeďnvloed door de mode van haar tijd, waardoor ze ook nu nog niets van hun oorspronkelijkheid hebben ingeboet. Dood en eeuwigheid zijn haar voornaamste onderwerpen, maar ook lof op de natuur en de liefde. Niet alleen haar gedichten worden heden ten dage geroemd maar ook haar brieven.
Simon Vestdijk ontdekte haar voor Nederland, hij schreef in 1932 al een lyrisch essay over haar werk -- 'Er is mij geen poëzie bekend, die zo weinig lijkt, en zoveel is' –- en vertaalde gedichten van Dickinson. Heden ten dage omschrijft literatuurcriticus Kees Fens de gedichten van Emily Dickinson als uiterst geconcentreerd, als poëzie in steno.
In de jaren zestig van de vorige eeuw was Emily Dickinson onderwerp in een song van Simon en Garfunkel, The dangling conversation.
In Salon Saffier speelt actrice Anja Nicola een voorstelling over het werk en leven van Emily Dickinson, waarvan de teksten afkomstig zijn uit gedichten en brieven van de Amerikaanse dichteres. Zo komen onder andere haar innerlijke strijd over wel of niet publiceren en de betekenis van het dichterschap in haar eigen woorden tot uitdrukking. Ik woon in een gedicht is een bewerking van de monoloog Emily van Louise van Santen.
In een nagesprek zal Anja Nicola aandacht schenken aan Dickinsons vorig jaar verschenen bundel Gedichten I in de geroemde vertaling van Peter Verstegen.
Anja Nicola
heeft een zeer actieve loopbaan als actrice en theatermaakster achter de rug. Zij speelde na de toneelschool en een mime-opleiding in Parijs onder andere bij De Nieuwe Komedie in Den Haag en richtte diverse theatergroepen op, die eigenzinnige voorstellingen speelden. Nicola was een van de eersten die zich met locatie- en straattheater bezig hielden en verdiende bovendien haar sporen in het jeugdtheater als maakster en als regisseur van genomineerde kindervoorstellingen. Sinds 1997 speelt zij solovoorstellingen (zie Theater Lumičre). Anja Nicola houdt van taal, van verhalen, die over de grenzen van de realiteit heen reiken en een poging zijn om het onbegrijpbare in woorden te brengen.
Salon Saffier intiem literair theater.
Anja Nicola (foto: Colin Wilson)